L’EDUCACIÓ INFANTIL I ELS SEUS OBJECTIUS
El
Departament d’Educació en el decret 181/2008 de 9 de setembre, determina quins
són els objectius que totes les escoles han de tenir en compte en l’etapa
d’educació infantil. Aquests objectius s’expressen en termes de capacitats que
s’haurien d’assolir al final de l’etapa. Són els següents:
1
- En aquesta etapa s'afavorirà que els infants desenvolupin les capacitats que
els han de permetre créixer integralment com a persones en el món d'avui, en
uns aprenentatges continuats i progressius, que seguiran en l'etapa d'educació
primària amb l'adquisició de les competències bàsiques que ha d'assolir
l'alumnat en finalitzar l'educació obligatòria.
6.2
Els objectius de cicle precisen les capacitats que els infants han d'haver
desenvolupat en acabar el segon cicle de l'educació infantil, en relació amb
els continguts de les àrees i els criteris d'avaluació.
6.3
En finalitzar el segon cicle de l'educació infantil l'infant haurà de ser capaç
de:
Progressar
en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot
adonant-se de les seves possibilitats.
Assolir
progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge
positiva d'ell mateix i dels altres.
Adquirir
progressivament hàbits bàsics d'autonomia en accions quotidianes, per actuar
amb seguretat i eficàcia.
Pensar,
crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques
bàsiques.
Progressar
en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de
comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
Observar
i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i
respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
Mostrar
iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els
perills i aprendre a actuar en conseqüència.
Conviure
en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució
pacífica de conflictes.
Comportar-se
d'acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia
personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
L’EDUCACIÓ
PRIMÀRIA I ELS SEUS OBJECTIUS
L’educació
primària és la primera etapa educativa de l’ensenyament obligatori. Comprèn sis
anys acadèmics, que s’organitzen en tres cicles de dos cursos cada un: el cicle
inicial (de 6 a 8 anys), el mitjà (de 8 a 10 anys) i el superior (de 10 a 12
anys). L’educació primària s’inicia l’any natural en què el nen fa 6 anys.
El
Departament d’Educació en el decret 142/2007 de 26 de juny, determina quins són
els objectius que totes les escoles han de tenir en compte en l’etapa
d’educació primària. Els objectius s’expressen en termes de competències que
s’haurien d’assolir al final de l’etapa.
Objectius
de l'educació primària
L'educació
primària ha de contribuir a:
a) Conèixer,
valorar i aplicar els valors i les normes de convivència per ser un ciutadà o
ciutadana lliure capaç de prendre compromisos individuals i col·lectius,
respectar els drets humans i acceptar el pluralisme propi d'una societat
democràtica.
b) Tenir
consciència del valor del treball individual i col·lectiu i desenvolupar hàbits
d'esforç i treball en l'estudi, així com actituds de confiança, amb iniciativa
personal, autodisciplina, sentit crític, responsabilitat, curiositat, interès i
creativitat en l'aprenentatge.
c) Adquirir
habilitats per mantenir i millorar el clima de convivència, i per prevenir i
resoldre conflictes de manera pacífica tant en l'àmbit familiar com en l'àmbit
escolar i social.
d) Conèixer,
comprendre i respectar les diferents cultures i les diferències entre les
persones, facilitar que les noies i els nois elaborin una imatge de si mateixos
positiva i equilibrada i adquireixin autonomia personal, la igualtat de drets i
oportunitats entre homes i dones i la no-discriminació de persones amb discapacitats;
defensar l'aplicació dels drets humans en tots els àmbits de la vida personal i
social, sense cap tipus de discriminació.
e) Conèixer
i utilitzar de manera apropiada tant la llengua catalana, com la llengua
castellana i, si s'escau, l'aranès, així com una llengua estrangera, i
desenvolupar hàbits de lectura.
f) Desenvolupar
les competències matemàtiques bàsiques, iniciar-se en la resolució de problemes
que requereixin la realització d'operacions elementals de càlcul, coneixements
geomètrics i estimacions, i ser capaç d'aplicar-les a les situacions de la vida
quotidiana.
g) Conèixer,
valorar i estimar l'entorn natural, social i cultural més proper, reforçant
així el sentiment de pertinença i arrelament al país i la capacitat
d'extrapolar aquests coneixements al món en general; comprendre, a partir de
l'observació de fets i fenòmens senzills, els principals mecanismes que regeixen
aquest entorn per tal de ser capaç de prendre compromisos responsables per
mantenir-lo o introduir elements de millora.
h) Utilitzar
diferents representacions i expressions artístiques i iniciar-se en la
construcció de propostes visuals.
i) Iniciar-se
en la utilització per a l'aprenentatge de les tecnologies de la informació i la
comunicació, seleccionar i valorar la informació rebuda o aconseguida per mitjà
de les tecnologies de la informació i de la comunicació.
j) Desenvolupar
les capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat i en la manera
de relacionar-se amb els altres, així com una actitud contrària a la violència,
als prejudicis de qualsevol mena i als estereotips sexistes.
k) Aplicar,
en contextos diversos, els diferents coneixements adquirits i els recursos
propis, a fi de resoldre de manera creativa problemes, situacions personals i
necessitats de la vida quotidiana.
l) Valorar
la importància de la higiene i de la salut, acceptar el propi cos i el dels
altres, respectar les diferències i utilitzar l'educació física i l'esport per
afavorir el desenvolupament personal i social.
m) Adquirir
els elements bàsics d'una correcta educació vial i les actituds de respecte que
afavoreixin la prevenció d'accidents de trànsit.
n) Conèixer
i valorar el medi natural així com els animals més propers a l'ésser humà i
adoptar comportaments que afavoreixin la seva protecció.